Translate

diumenge, 27 de març del 2016

Manaies a Girona 2


Manaia es es una persona de caràcter autoritària, a qui li agrada manar, i aquest el nom de l' agrupació de la ciutat de Girona que obre el seguici de la processo que surt de la Catedral els dies de Setmana Santa. Els veiem per primer cop el s. XVIII abillats suposadament com anaven les legions romanes i recordant la creació de Gerunda. També reben el nom d’Armats.
 Amb els anys i amb alguna complicació per diferencies amb algun estament polític, arriben als nostres dies com una associació de prop de 900 persones que col·laboren activament en diferents actes cívics i festius. Reflecteixen també els escalafons de la legió.

 En un primer moment feien servir una música, s’ignora l’origen, que te el nom de “marxa lenta” i anys després fan servir altre música “marxa ràpida”  Es un bonic espectacle veurales baixant  les magnifiques escales de la Catedral amb  la nit estelada i la iluminacioadecuada. 

 
Es impossible trobar-se’n al peu de les escales i que  no tremoli el cor veient aquella potencia, sense floritures, de pedra dura, freda,  que ens porta a un mon on es barreja  l’ art, la historia, la llegenda. Per força el cos canvia, respir intern, esquena recta,  pit enfora, les trompetes de la gloria ajuden a enfilar amb pas lleuger o no tant, el camí cap el cim... Això sí...  Sense turistes....    





I ara, una de les moltes joies que podem veure a la Catedral de Gerunda











A dalt de les escales la Catedral de Santa Maria, en la la nau central de l'esglesia, la més ampla de les catedrals europees, llevat de la de Sant Pere del Vaticà, es esguarda una part de la historia i dels sentiments de Catalunya, i el llegat humà i material de la que hores d'ara només resten les despulles en diferents capelles, despulles de gent apassionada, lluitadora, entre elles, les restes d' Ermesenda de Carcasona i el seu net  Berenguer, una vida llarga que va estimar, lluitar al costat tres Berenguers, marit, fill i net. Una dona admirable. Una gran reina,             

 En una vitrina petita, un segell del color dels segles, ni verd, ni blau ni gris,  muntat en or, encara conserva la calor dels dits de la propietària la propietària, Ermesenda, amb el seu nom gravat en caràcters visigòtics i islàmics,  muller forta, lluitadora pels seus drets fins el seu punt final. Una historia de pel·lícula, vital, i de supervivència.







                                              


                











Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada